Smøring af spinderokke

Her kommer lige et lille hurtigt skrift i al hast, dvs. uden billeder, som et eksempel på hvad der kommer fremover:

Desværre ser man ofte at der anbefales at bruge vaseline til at smøre lejerne i rokken med, og det er noget af det sidste man bør bruge. Men lad os starte ved begyndelsen:

Hvorfor i det hele tage smøre?

Hvor to materialer gnider mod hinanden idet de bevæger sig opstår der friktion, altså gnidningsmodstand, det kender vi alle. Denne friktion æder noget af den kraft man bruger til at få maskineriet til at køre, ved rokken betyder det f.eks. at man skal træde hårdere for at få den til at køre. For at nedsætte denne friktion bruger man et til formål egnet smøremiddel, som lægger sig som en tynd hinde over begge overflader og faktisk forhindrer dem i at røre direkte ved hinanden, dvs. at den friktion der så er kommer fra molekylerne i selve smøremidlet. Forskellige smøremidler har forskellig viscositet, man kan vel også kalde det træghed, så det er ikke ligemeget hvad man bruger.

Hvilket smøremiddel egner sig?

Det kommer an på hvilke to materialer der mødes i lejet. Er det læder eller træ mod metal? nylon mod metal? Eller noget andet? Det gælder om at finde et smøremiddel der lægger sig som en beskyttende hinde på de to overflader der mødes, uden at gøre skade på nogen af dem. Det må også gerne være noget der virker i lang tid, og noget der ikke sviner mere end højst nødvendigt. Grafitpulver er f.eks. et fremragende tørt smøremiddel (låseolie), men i guder et svineri!

Nogle steder bør smøremidlet være fast fordi materialerne alt for hurtigt absorberer en tynd olie (træ, læder) og ellers er en tyndtflydende olie bedst, fordi man nemmere kan påføre en meget lille mængde. Lejet skal ikke svømme, det er kun nødvendigt med en meget tynd oliefilm.

I gamle dage, da man ikke havde så mange forskellige smøremidler, brugtes vaseline (før vaselinen var det gåsefedt), for det var hvad man havde i huset! Sammen med den universelle symaskine olie, og det er hvad vi pr. overlevering har lært man skal bruge.

Men der er siden sket en rivende udvikling inden for smøremidler, især i forbindelse med alle de kunststoffer vi omgiver os med i dag, for det har for længe siden vist sig at de gamle smøremidler ikke duede, og nye er for længst kommet på markedet. Det er bare ikke så kendt til husholdningsbrug, desværre.

Men hvad sker der med vaselinen og symaskine olien?

Begge dele er mærket “syrefri”, men det betyder intet, ordet er et levn fra en gammel raffineringsmetode som ikke bruges mere. Dvs. al olie i dag er syrefri. Men begge dele har den ulempe at de tiltrækker støv pga. molekylernes elektroniske ladning, ligesom de har en slibende effekt. Mange har sikkert oplevet at olien mellem leje og ten bliver sort – det er metalpartiker der slides løs. Jeg har her en ten hvori der er slidt en rille ved at jeg brugt symaskine olie i lejet (nylonleje), i en årrække. Desuden ilter både symaskine olien og vaselinen, dvs. det bliver harskt og tykt, det kan faktisk blive helt lak-agtigt over tid. Så ud med det!

Men hvad skal vi så bruge?

I dag fås moderne syntetiske smøremidler der er skabt til lejer af kunsstof, og som hverken stivner, sliber eller har nogen speciel tiltrækning på støv. De er lavet så de kan tåle friktionsvarme uden at ændre egenskaber, og bruges f.eks. til våben, fine cykler eller lejer i rulleskøjter. De er selvfølgelige i brug i industrien overalt, det kan vi bare ikke bruge til noget.

Nemmest at få er en letflydende syntetisk olie med PTFE, eller teflon, som er det stof der har allermindst friktion. Det fås også som smørefedt hvilket er godt til steder med træ/læder. Der findes forskellige mærker Disse olier er neutrale og angriber ikke organiske materialer, iøvrigt er det den slags der bruges i fødevare maskiner. Med sådanne olier skal der bruges meget, meget lidt, og ikke ret ofte, dog smører jeg altid spolens lejer ved spoleskift.

Den jeg plejer at anbefale hedder SuperLube, fås både som fedt, spray og olie i en lille flaske med kanylespids.

Har man ikke en flaske med kanyle, tag en nål og dyp spidsen i olien, den lille dråbe der hænger ved spidsen er nok!

Olierne fås hvor man handler bil- og motorcykelgrej, cykel og skateboard sport osv. Ikke i alm byggemarkeder som f.eks. Silvan.

Før du går over til den nye olie bør du rense grundigt med renset benzin, så alle rester af den gamle smørelse er væk, også indvendig i spolerne. Påfør den nye smørelse i et ganske tyndt lag og kør løs! Hvis der stadig er modstand et sted er det justeringen af din rok der halter. Du er velkommen til at kontakte mig for hjælp.